Dyslexie betekent letterlijk: 'niet goed kunnen lezen'. Onderzoekers zijn het niet eens over de oorzaak van dyslexie. Ze weten wel dat de hersenen van iemand met dyslexie iets anders werken dan de hersenen van mensen zonder dyslexie. Wanneer iemand dyslexie heeft, verloopt de koppeling tussen letters en klanken niet goed en/of trager. Lezen en schrijven kosten daarom meer tijd en moeite.
Dyslexie staat los van intelligentie, het heeft dus niks te maken met hoe slim iemand is. Bij de meeste mensen zonder dyslexie gaat het herkennen van de letters met de goede klanken zo snel dat we zeggen dat het automatisch gaat. Dat automatiseren is juist bij mensen met dyslexie heel lastig. Het leren van tafels bij rekenen kan daarom bijvoorbeeld ook erg lastig zijn.
Bij kinderen met dyslexie is er sprake van een ernstige lees- (en spelling) achterstand. De achterstand wordt bepaald door de scores voor lezen (en spellen). Sommige kinderen lezen letter voor letter, waardoor het leestempo heel laag ligt. Andere kinderen gaan juist radend lezen. Ze maken dan vaak veel fouten, doordat ze gokken wat er staat.
Kinderen met spellingproblemen weten soms niet hoe ze bepaalde letters of lettercombinaties moeten schrijven. Ze halen dan bijvoorbeeld de ‘b’ en ‘d’ vaak door elkaar of vinden het lastig om de volgorde van de letters in de ‘eu’ of ‘ui’ te onthouden. Vaak schrijven kinderen met dyslexie de woorden op zoals je ze hoort. Het hebben van dyslexie kan ook van invloed zijn op het zelfvertrouwen van kinderen. Sommige kinderen met dyslexie vinden lezen nog steeds heel leuk en vinden het geen probleem om hardop voor te lezen in de klas. Andere kinderen vinden dit erg spannend, omdat ze merken dat ze bijvoorbeeld meer fouten maken dan andere kinderen tijdens het lezen.
Het onderwijs heeft als taak goed lees- en spellingonderwijs te garanderen. Daarbij hoort dat lees- en spellingproblemen zo vroeg mogelijk worden gesignaleerd en dat er bij een achterstand intensieve begeleiding wordt geboden. Op basis van toetsresultaten aangevuld met continue observaties en bevindingen bepaalt de school de intensiteit, inhoud en vorm van de ondersteuning die een kind nodig heeft.
Voor een beperkte groep zijn goed onderwijs en intensivering van begeleiding op school ontoereikend en is behandeling door een zorgaanbieder wenselijk. Een kind kan pas worden doorverwezen naar de zorg als er sprake is van een ernstige achterstand die, ook ná intensieve hulp, blijft bestaan. Pas dan kan een vermoeden van dyslexie worden uitgesproken en kan het kind worden aangemeld voor onderzoek.
Voor de diagnostiek en behandeling van kinderen in de basisschoolleeftijd met ernstige lees- (en spelling) problemen is een vergoedingsmogelijkheid beschikbaar. Deze zorg wordt gefinancierd door de gemeente vanuit de Jeugdwet. De leidraad voor diagnostiek en behandeling van Ernstige Dyslexie vanuit de Jeugdwet is het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 (PDDB 3.0; NKD, 2021). In dit protocol zijn criteria vastgesteld voor doorverwijzing, diagnostiek en behandeling. De school moet de ernst en hardnekkigheid van de lees- (en spelling) problemen onderbouwen. De zorgaanbieder stelt vervolgens vast of de diagnose dyslexie gesteld kan worden én gaat na of er een behandelindicatie Ernstige Dyslexie kan worden afgegeven.
In de regio Voorne-Putten dient de kwaliteitscoördinator van de school de aanvraag voor vergoede dyslexiezorg in bij de poortwachter van Onderwijscollectief VPR. Dit geldt voor kinderen die ingeschreven staan in de gemeente Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard of Westvoorne. De poortwachter neemt in opdracht van de gemeente aanvragen voor deze vergoede dyslexiezorg in behandeling. Wanneer de aanvraag is goedgekeurd dient de poortwachter de aanvraag in bij de door u gekozen zorgaanbieder. De zorgaanbieder neemt vervolgens contact op met u als ouder.
De gecontracteerde zorgaanbieders van vergoede dyslexiezorg in Brielle, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne zijn Leestalent, Opdidakt en het RID. Deze zorgaanbieders zijn gecertificeerd door het Nederland Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD). Zij voldoen aan alle landelijke eisen die in het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0 zijn gesteld.